Ons verhaal

Heb je een leuke anecdote?

“Ik kwam er bij een van mijn huidige klanten achter dat er een telfout zat in een verkoopfactuur. Iedereen voert standaard de facturen in, maar ik viste er bij een van de eerste gesprekken meteen duizend euro voor haar uit. Mijn klant zei een tijdje later: “ik heb ze meteen gebeld en ... ze zijn er niet blij mee!” Ze hebben wel alsnog het restant bedrag betaald! Zo heb ik wel vaker nog openstaande facturen onder de aandacht van de ondernemer gebracht. Tijdens het ondernemen krijgt debiteurenbeheer blijkbaar niet altijd de aandacht die het nodig heeft.”

Marc Maas AA

Waarom ben je ondernemer geworden?

“De reden dat ik bij OAMKB ben gekomen is dat ik zag dat de ontwikkeling in automatisering zoveel sneller ging dan de meeste accountantskantoren kunnen bijbenen, dat ik voor mezelf wilde beginnen. Bovendien wil ik dichter bij de ondernemer staan om mee te kunnen denken en eerder in kunnen grijpen als het nodig is, i.p.v. aan te komen met de jaar(telaat)rekening.”

Wat voor voordeel geeft OAMKB voor jou?

“OAMKB werkt grotendeels papiervrij, online en we kunnen nu tot wel 70% van de hele administratie automatiseren. Daardoor blijft er tijd over om met de ondernemer te kijken naar de cijfers en deze te analyseren. In dit gesprek kan ik mijn kennis en ervaring van ruim 25 jaar accountancy delen. Bovendien is OAMKB een landelijk netwerk waarin heel veel expertises vertegenwoordigd zijn waar ik graag ruggespraak mee houd als dat nodig is.”

 

Drs. Albert Last

 

 

“Goh, waar zal ik beginnen?!” Met zijn glimlach begint hij te vertellen over zijn loopbaan; zijn ‘vorige leven’ voor hij zelfstandig ondernemer bij OAMKB werd 4 jaar geleden. Als relatiebeheerder bij een accountantskantoor heeft hij jarenlang een team aangestuurd dat de problemen van de grote klanten oploste. Wat hij daarna ging doen, kun je bijna geen loondienst functie meer noemen.

 

 

Wat vind je het leukst aan je werk?

“Nu vind ik niets leuker dan meepraten en -denken met ondernemers om hun plannen en ambities weer op de agenda te krijgen en ze te helpen die te laten slagen. Wat ondernemers ook tegen komen. Ik trek ze er graag doorheen.”

Financieel Directeur

Als financieel directeur leidde Albert samen met de technisch directeur een ICT installatie bedrijf met 50 personeelsleden. Dit geschiedde onder de ogen van bankiers, commissarissen en aandeelhouders die allemaal een eigen belang hadden. Albert was verantwoordelijk voor de afdeling administratie, verkoop, operations, personeelszaken en marketing. Het bedrijf had tevens een grote constructie van meerdere bv’s waar hij verantwoordelijkheid voor had. “Toen de bouwcrisis kwam en het bedrijf van 50 naar 20 ging, waren 2 directeuren te veel. Dit was voor mij het juiste moment om voor mezelf te beginnen. Ik wilde mijn eigen bedrijf beginnen om al mijn opgedane kennis in te kunnen zetten voor andere ondernemers”.

Wat heb jij mkb ondernemers te bieden?

“Mijn klanten kunnen nu profiteren van mijn ervaring op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Ik heb te maken gehad met bedrijfsovername, due-diligence, faillissement en de juridische zaken die erbij komen kijken. Ik deed de strategische inkoop, de grote inkopen, de grote verkopen en de interne audits voor ISO.”

Heb je een leuke anecdote?

“Ik kwam binnen bij een van mijn huidige klanten omdat hij een boekhouder zocht. De vorige boekhouder deed alles nog in tabellarisch kasboek, die hij vervolgens stuurde naar een RA accountantskantoor. “Kun je voor mij de boekhouding doen?”, vroeg deze ondernemer. Ik zei: “Ja, dat kan ik. Ik kan ook nog wel meer hier. Die RA accountant heb je niet meer nodig, want dat doe ik ook. Sterker nog, ik kan je hele bedrijf financieel doorlichten.” Zijn RA accountant was een echte accountant. Hij kende de regels goed en het was een heel aardige vent, maar hij had geen feeling met het bedrijf. Het was ook geen ondernemer. Mijn klant en ik hebben in ons eerste gesprek de kosten doorgenomen, waarna we maar door bleven sparren, inmiddels over verkoop en strategie. Al snel heb ik zijn verzekeringsportefeuille doorgelicht en aan laten passen; dat scheelt hem nu 25k per jaar. Hij maakt nu weer winst. En sparren doen we nog steeds, elke maand. Erg productief en ook leuk om te doen.”

Het Albert Marc Team

Complementair

“We hebben elkaar gevonden in onze complementaire persoonlijke eigenschappen, ervaring en vakgebied. Het is erg verfrissend om zo intensief, maar complementair met elkaar samen te kunnen werken. We merken ook dat dit voor onze klanten heel fijn werkt. We hebben zelf alles in huis en als er iets is wat buiten het gewone werk valt waar we een specialist voor nodig hebben, vinden we dit weer in het netwerk van OAMKB.”

Wat is actueel?

“Wat we merken is dat veel ondernemers van horeca, retail en productiebedrijven al heel lang toe zijn aan vakantie. Zelfs een weekend vrij is voor velen een luxe die ze zichzelf niet vaak (kunnen) veroorloven. Ook bij bedrijven die projectmatig werken, blijft de dagelijkse hectiek zo op de voorgrond, dat je als ondernemer vaak niet lijkt toe te komen aan het uitbouwen van je plannen en ambities. Dit vinden wij ongelooflijk zonde en daarom zetten wij ons heel graag voor deze hardwerkende ondernemers in.”

Ondernemerstijd en -vrijheid

“Dit is ook waar we het best uit de verf komen: Het eerste dat we dan ook realiseren is tijd en de vrijheid voor de ondernemer om zich verder te kunnen ontwikkelen, zonder zijn of haar privéleven op te moeten offeren. Daarom hebben we een organisatie opgezet die ondernemers inzicht, focus en ruimte geeft om met meer plezier en succes te ondernemen.”

Wil jij ook een keer persoonlijk met ze sparren, neem dan gerust contact op. Ze staan altijd open voor een kennismakingsgesprek.

Ervaren ondernemers kiezen voor meer ondernemersvrijheid met het team van OAMKB Den Bosch als bedrijfskundige keypartner aan hun zij zodat zij nog succesvoller kunnen ondernemen.